Follow Us On

Groenkapje was hier ook!

Zeg eens “ Hoe Groen ben JIJ?” De meest gestelde vraag van Groenkapje bij het eerste FRISGROEN modefeest!

In eerste instantie was het style icoon ‘Groenkapje’ bedacht voor stagiaire Nienke Middel, student Hogeschool Windesheim. Een stage opdracht was om te inventariseren welke winkels verkopen duurzame mode in Zwolle. Stel je bent Groenkapje! Waar koop je kleding? Welke modewinkels benaderen voor deelname aan de duurzame modeshow tijdens het FRISGROEN feest.

In 2009 waren in Zwolle twee tweedehands modewinkels, die mee hebben gewerkt aan de vintage fashion show. Op dat moment was er geen nieuwe duurzame modecollectie te koop in Zwolle. De spanning steeg. Het issue was of de modeshow met nieuwe duurzame mode wel door kon gaan. Op 30 april was de eerste afspraak met Joke Bom, eigenaresse van de duurzame modewebwinkel WatMooi. Zo is het gelukt om op 16 mei 2009 een variatie aan duurzame mode te showen on the catwalk. En was er Groenkapje Ilse Horstman, die bij de bezoekers informeerde “ Zeg, hoe groen doe jij?

Groei Groenkapje team

Het idee om duurzaamheid op een frisse manier onder de aandacht te brengen had vorm gekregen in een FRISGROEN duurzaam mode-en leefstijl feest. Om het van mens tot mens ( van hart tot hart) aan elkaar te vertellen, is er een vrijwilligers promotie teams ontstaan -> de Groenkapjes. In het vrijwilligersteam zaten studenten, Zwollenaren en ambtenaren van de gemeente Zwolle die model waren geweest bij eerdere duurzame modeshows. Met regelmaat kwamen we bij elkaar in Cafe de Hete Brij om te denktanken “Hoe kunnen andere Zwollenaren te enthousiasmeren voor duurzaamheid”.  Er groeide een Groenkapje team voor guerrilla promotie activiteiten en voor het showen van duurzame mode on the catwalk. Zoals de modeshow bij Stoere Vrouwen event in studio K te Amsterdam.

Carwash & Eco Rally

Een leuk anekdote over de aanwezigheid van Groenkapje team is de carwash en de ecorally Rotterdam naar Rome. Bij de eerste editie Dag van de Duurzaamheid op 10.10.10 was er een pitstop van  elektrische auto’s. Samen vormden zij de Groene Karavaan, een actie vanuit Urgenda. Als welkom was er een Groenkapje Carwash. In de regen met spons en emmers en muziekje Carwash. Een ander duurzame AUTO moment was de Ecorally Rotterdam naar Rome van auto’s, die rijden op gebruikte frituurvet. De motoren van de auto’s waren aangepast voor de verbranding. Het Groenkapje team was hostes, zwaaide de vlag en gaven de bezoekers groene tips.

Slow Food

Bij een DuurSaam Cafe in het Stedelijk Museum Zwolle was het thema Slow Fashion & Slow Food. Naast sprekers was er ook een Kledingruil Das Nouveau Vod georganiseerd door Ammelieke de Lavoir en Groenkapjes. Mode & voeding zijn vaak de onderwerpen geweest bij de Groenkapje promotie activiteiten. Ook is er vaak samengewerkt met landelijke initiatieven zoals Big Bang Broccoli  (promotie gezonde voeding) Damn Food Waste ( tegen voedselverspilling), BiKNICKK (winnende idee voor Wereld Voedseldag).

Groenkapje proeft sprinkhaan

In 7 jaar 77 Groenkapje activiteiten

Van 2009 t/m 2015 was Groenkapje actief in Zwolle! Vanuit haar groene hart was haar doel om andere Zwollenaren te enthousiasmeren om ecobewuste keuze te maken. Een variatie aan activiteiten van Nationale Bomenplantdag, Nederland Schoon actie, DuurSaam Cafés, Spring Over actie van Urgenda, Duurzame Marathon Zwolle, Kledingruilparty’s T-JURK, Fashion Revolution Salons en meer. Voor een tentoonstelling in het Stedelijk Museum is er geïnventariseerd hoeveel actie Groenkapje had ondernomen. In de eerste 7 jaar zijn dat 77 activiteiten geweest. Op de verschillende plekken, waar Groenkapje in actie kwam, liet zij een flyer achter met de tekst “Groenkapje was hier ook!”.

Groenkapje Big Bang Broccoli
Foto: Kim Out

Dit is tweede blog over 15 jaar Groene Concepten bedenken en doen door Map Renes – MAPSZ. Het ECOPOLITAN magazine is een idee van haar. Relevante content van de website FRISGROEN en Groenkapje zijn samengevoegd en te lezen op de tijdlijn bij Salon van ECOPOLITAN website.

Blog #1 – 15 jaar Mode als kapstok

Blog #3 gaat over JURKEN!

Gerelateerde Berichten

Fashion Clash Tilburg

FASHIONCLASH Tilburg

FASHIONCLASH Tilburg is de eerste editie van een eendaags...

ECOPOLITAN goes hybride!

Het maken van het vijfde ECOPOLITAN magazine is vanuit...