Zolang als Map Renes modeshows organiseert, maakt zij de connectie van aandacht voor de mens, mode en een goed doel. Voordat zij het eerste FRISGROEN duurzame mode-en leefstijl feest organiseerde in 2009, had zij het modeproject OOGverblindendMOOI georganiseerd in samenwerking met Bartimeus.
Modeshow & Doel
Naast de professionele promotieshows voor verschillende haarverzorgingsmerken heeft zij modeshow ingestudeerd met mensen, die geen modellen ervaring hadden. In het begin was dat vaak in samenwerking met Serviceclubs zoals the Rotary of Lady Circle voor een goed doel. Vaak om geld in te zamelen voor Jantje Beton, de restauratie van een molen of andere lokale doelen. Bij het organiseren van kindermode-shows was het voor The Clinic Clowns.
Bij de opkomst van de webshops organiseerde zij modeshows om de lokale economie te stimuleren. Bij de winkeliersmodeshows in Twello maakte zij de connectie voor een samenwerking tussen winkeliers en lokale sportverenigingen. Een optimale manier om mode-en leefstijl producten te showen en de clubkas te spekken. De modellen waren sporters van de drie sportverenigingen on ontvingen hiervoor een financiële bijdrage. Tijdens het jaarlijkse Klompenfeest zijn er vijf edities georganiseerd.
Vanuit de constatering dat we leven in een visueel ingestelde wereld, heeft Map Renes een vraag voorgelegd aan Bartimeus. “Hoe is dit voor slechtzienden en hoe belangrijk is mode voor hen?” Dat resulteerde in een bijzonder mode project OOGverblindendMooi.
OOGverblindendMooi
Een event OOGverblindendMooi, waarbij 20 slechtziende jongeren samen met 15 goedziende maatjes mode showen voor goedziende publiek. In de voorbereiding zijn de workshops 2 B on the catwalk gegeven. Dit had een positieve impact op alle modellen in spé. Om dit te registreren is een documentaire gemaakt bij de voorbereidingen, interviews van de modellen en van de modeshow in theater Flint in Amersfoort. Nu bijna 20 jaar is OOGverblindendMOOI een bijzondere mens- en mode project. Voor dit project heeft Map Renes haar professionele netwerk vanuit de Haarmode wereld benaderd. Zoals voor de visagisten van House of Orange en voor de hairstyling verschillende kappers. De eerste keer is de modeshow gepresenteerd voor goedziend publiek. Op een later moment is ook een show voor goed en slechtziend publiek gepresenteerd. Later hebben drie modellen ook meegewerkt aan de professionele haarmodeshows en duurzame modeshows.
Green Fashion Facts
Na dit modeproject is Map Renes zich in een ander landschap gaan begeven. Haar ervaring en kwaliteit van het organiseren van modeshows, heeft zij ingezet voor het promoten van duurzame mode-en leefstijl. Samen met journaliste Sonja van de Sar is het eerste FRISGROEN duurzame mode-en leefstijlfeest georganiseerd in poppodium Hedon in Zwolle. Als journaliste deed Sonja de inhoudelijke onderwerpen en als showvormgever en catwalkcoach organiseerde Map de modeshow en het podiumbeeld.
Twee jaar op een rij, in 2009 en in 2010 zijn eigen FRISGROEN feesten georganiseerd en duurzame events voor andere organisaties. Hierbij is een Groenkapje vrijwilligers team ontstaan. Zij showden de duurzame mode on the catwalk. Een feest als communicatiemiddel en een Groenkapje team om impact te maken voor duurzame leefstijl.

Workshop 2B on the Catwalk
Recentelijk, op internationale Vrouwendag in 2025, heeft Map Renes opnieuw een mode & mens modeshow georganiseerd. Deze keer op uitnodiging van het Vrouwennetwerk in Heiloo. De modellen waren vrouwen uit het vrouwennetwerk in de leeftijd van 23 jaar tot 76 jaar. Een avond van te voren volgden zij de workshop 2 B on the Catwalk. Hierin aandacht dat iedere mens mooi en uniek is en verschillende oefeningen zoals oogcontact maken met het publiek en de loopschema’s om samen de mode te showen. Tussendoor vertelde Map Renes over haar ervaringen en over de modetrends voor de toekomst met respect voor mens, dier en planeet aarde.
15 jaar geleden promootten zij de verkoop van een biologisch katoenen t-shirt. Anno Nu is de modeshow opgebouwd vanuit de verschillende opties vanuit Maslov pyramide. Waarbij de meest duurzame mode is de mode, die al in jouw kledingkast is. De volgende modetrend is om mode te leasen of te lenen, ruilen, repareren of weg te geven. Tegenwoordig is tweedehandskleding helemaal hip voor mensen, die een unieke look willen. Mode zelf maken of mode ‘made by order’ is ook een toekomst trend. Waarbij het maken van een kledingstuk een co-creatie is tussen consument en maker. Mode kopen is de laatste optie. Voor een positieve impact kun je kiezen voor circulaire, duurzame of eerlijk geproduceerde mode. Mode die vormgegeven wordt door mode ontwerpers, die positieve impact willen maken.
Deze mode ondernemers, die een ander business plan hebben passend bij circulaire of betekenis economie, hebben volgens Map Renes de toekomst. Vanuit het samenstellen van ECOPOLITAN circulair fashion magazine, support zij hen met liefde vanuit haar ECOPOLITAN hart.

Ecopolitan on the Catwalk
Het nieuwe ECOPOLITAN circulair fashion magazine No.6 is een wrap met een diversiteit aan mode-en mens verhalen, die Map Rens heeft verzameld om samen een positieve impact te maken. Het is de basis voor het organiseren om de toekomst modetrends als ‘storytelling‘ te vertellen on the Catwalk.
Super om ECOPOLITAN on the Catwalk voor verschillende netwerken te organiseren.





