Follow Us On

10 jaar x Dutch Sustainable Fashion Week

DSFW (Dutch Sustainable Fashion Week) markeert dit jaar haar tiende jubileum. Cécile Scheele is naast oprichter van DSFW ook eigenaar van modeagentschap Goodbrandz. Hiermee vertegenwoordigt ze al vanaf 2011 duurzame modemerken in Nederland. Zij behoort daarmee tot de koplopers van duurzame mode in Nederland. 

De eerste editie van DSFW was in 2014, met 80 deelnemende retailers. Met het DSFW-communicatiepakket maakten zij duurzame mode beter zichtbaar in hun winkel. De pakketten zijn nog steeds een vast onderdeel van de week. De jaren erna groeide DSFW en kwamen er shows. In haar tienjarig bestaan heeft zij duurzame mode een breed podium gegeven en zo’n 2 miljoen mensen bereikt met haar aanpak: niet de focus op nieuwe collecties, maar inspireren, informeren en oproepen tot verandering in de industrie en de manier waarop we naar kleding kijken. 

Thema en campagne DSFW 2023: ‘Na 30x nog steeds stijlvol’

Vandaag de dag zijn we gewend aan het fast fashion ritme, gevoed door marketingcampagnes en duizenden nieuwe kledingitems die dagelijks online worden gezet. Alles draait om het kopen van goedkope nieuwe kleding. Dit leidt tot een wegwerpcultuur met grote gevolgen voor mens en milieu, zoals kleding die massaal wordt gedumpt in Ghana. (Bron: NOS, 2023)

Met het thema ‘Na 30x nog steeds stijlvol’ (de 30x is geïnspireerd op The 30 Wear Challenge van Livia Firth), willen we laten zien dat je niet steeds wat nieuws nodig hebt om een nieuwe look te creëren. Dit is beter voor het milieu én je portemonnee. Het vergt alleen wat meer creativiteit. Juist die creativiteit moedigen we tijdens DSFW aan met de gelijknamige campagne ‘Na 30x nog steeds stijlvol’.

De campagne is een samenwerking met style coaches Chiara Spruit (Indiaan in je Kast), Mirjam Hamming (Smart Wardrobe), Victorien van Duuren (Sustainable Fashion Academy), Janneke Cloosterman (thesustainablestylist), en influencers Maartje Bregman, Michelle Amo en Gabrielle Koster. De kick-off van de campagne is tijdens de opening van DSFW op 5 oktober vanaf 15:00 in OX. Space, Rotterdam. Daarna laten we 30 dagen lang met blogs en tips op Instagram en dsfw.nl zien hoe je langer én met plezier dezelfde kleding kunt dragen door het verschillend te stylen en combineren. Kortom, geen nieuwe collecties naar aanleiding van nieuwe trends, maar nieuwe looks met je bestaande garderobe.

DSFW moedigt iedereen aan om deel te nemen aan de campagne door de hashtag #30KeerDragen te gebruiken op social media en eigen creatieve styling tips te delen.

Programma DSFW 2023

Dit jaar vindt DSFW plaats van 5-11 oktober in zeven steden: Amsterdam, Den Bosch, Enschede, Groningen, Haarlem, Utrecht en Rotterdam. 

De officiële opening van DSFW is op 5 oktober in OX. Space Rotterdam. Om 15:00 is er de kick-off van de campagne ‘Na 30x nog steeds stijlvol’ met de talk: Stop met fast fashion. Start met stylen. De show van ontwerper Rosalie Key start om 17:00, gevolgd door een avondprogramma waarin journalist en schrijver Dore van Duivenbode in gesprek gaat met o.a. Ola Bąkowska (Circle Economy) en deelnemers van DSFW Rotterdam. Van 19:00-21:00 zijn er drankjes en een dj. 

Andere in het oog springende activiteiten dit jaar zijn:

  • Amsterdam – Rondetafelgesprek op 5 oktober, van 09:00-11:00: Hoe kunnen we de winkelstraat verduurzamen en beter samenwerken, met onder meer Kim Poldner, BESTSELLER en CUBE retail. Programmamaker Roosmarie Ruigrok – Clean & Unique.
  • Den Bosch – In THE GREENWASH pop-up vind je het ontwerppotentieel van afgedankte kleding én worden vergeten materialen voor je eigen ogen omgetoverd tot modieuze stukken. THE GREENWASH is open van 5-8 oktober en is in samenwerking met de Zweedse Upcycle Studio Hurra Pang Pang, New Order of Fashion en retailers uit Den Bosch.
  • Enschede – DSFW Experience in de Kunstruimte Concordia DSFW (5-8 oktober) georganiseerd door textielplatform OverLap. In programma kledingruil, expo, talk en is er een tijdelijke ‘fair fashion store’ met ontwerpen van Hellen van Rees, Jolien Roesthuis en Turtlehorn
  • Groningen – In de Martinikerk wordt op 7 oktober een Kleer’nzooi XXL event georganiseerd. Bezoekers kunnen kleding ruilen of kopen en er zijn workshops.
  • Haarlem – Fair en Vintage shopping route met maar liefst 43 deelnemende retailers.
  • Utrecht – In E&Co Warenhuis zijn de duurzame mode initiatieven in de spotlights. In programma workshops & talk. Stylingworkshops by Janneke Cloosterman.
  • Rotterdam – In OX Space is een programma samengesteld door Monique Drenth – The Swapshop. Verspreid over Rotterdam haken modedetaillisten aan. Joline Jolink viert haar 10 jarig bestaan o.a. met het lanceren van een nieuwe circulaire modeservice.


Mensen kunnen zich 
online aanmelden voor de opening en het volledige programma is te vinden op dsfw.nl

Gerelateerde Berichten

Be Wool by tiSHoo

Be Wool by tiSHoo

Duurzame wol van schapen, geiten en alpaca’s uit Nederland...
Ecopolitan jurken

ECOPOLITAN jurken cirkelen rond in DSFW

Opgetild door de Herfst bries belanden de Ecopolitan jurken...