De modecollectie “Après nous, le déluge” van Annalie van Doorn is te zien bij FashionClash “New Fashion Narratives”. Haar oma, die zich iedere dag opdoft, is inspiratiebron voor deze collectie. In een documentaire is de collectie ‘geportretteerd’ in het huis van oma. Een bijzonder, eigen mode & mens verhaal. Op onze uitnodiging heeft Annalie van Doorn een IK interview geschreven.
Wie is Annalie?
Ik ben Annalie, 28 jaar oud, wonend in Amsterdam en gek op prints, schilderen en vormen. Dat heb ik van mijn moeder! Als kind kon het bij mij twee kanten op gaan, of ik werd oceanoloog of modeontwerpster. Na wat jaren reizen en mijn studie aan KABK mocht ik eindelijk afstuderen met mijn collectie: “Après nous, le déluge”.
Short Fashion Filmpje
Voor een impressie is Short Fashion Film ‘Après Nous, le déluge’ gemaakt in het huis van haar oma. Hier is de collectie gefilmd en gefotografeerd in samenwerking met Daan Kamphorst, Yana Engelbert en Eva Welten.
Collectie “Après nous, le déluge”
Deze collectie is geïnspireerd op mijn oma, want dit zegt zij al jaren. Ze is 92, dementerende, kan amper zien en het enige bezoek dat zij nog ontvangt is familie. Maar dat weerhoudt haar er niet van om elke ochtend uren voor de spiegel te staan en de mooiste outfits uit te zoeken. Volgens haar is het niet netjes om te zeggen, maar om eerlijk te zijn is het wel hoe het Westen met de wereld omgaat! Mijn oma heeft mij altijd gefascineerd. Wat drijft haar om zich elke dag ongeacht hoe ze zich voelt zo op te doffen, voor wie?

Wat drijft de samenleving die zo nodig hun status hoog moet houden? Ik ben opgegroeid in een familie met financiële vrijheid, mijn zus had een paard, kinderen speelden hockey en we konden twee keer per jaar op vakantie. Echter toen mijn vader bij ons weg ging, veranderde dat heel erg. Ik was 8 dus had nog niet dezelfde smaak ontwikkeld als mijn broer en zus. Wij waren dan ook altijd erg verschillend in wat we belangrijk vonden en hoe we ons kleden. Hier grapte we altijd over.



Creatief, sociaal onderzoek
De psychologische invloed van sociale status is wat mijn creativiteit voedt en vaak terug komt in mijn werk. De sterkte in de obsessie en de kracht in het behouden van controle (zoals mijn oma). Vooral de enorme verschillen in waarden en de hilariteit hoe dat zich uit. (Neem nou de Kentucky Derby, mensen doffen zich extreem op om naar 2 min dierenmishandeling te kijken).
Al deze dingen wekten bij mij zoveel vragen op. Daarom ben ik gaan onderzoeken wat de psychologische invloed is van sociale status hier in het westen en hoe dat zich uit binnen mijn familie en omgeving. Gevolgen van deze invloed zijn natuurlijk opzichtige consumptie en kleding speelt hierin een enorme rol. Het is bizar hoeveel impact statusangst heeft op de Westerse wereld.
Met mijn collectie wil ik mensen vooral bewust maken van “het waarom”. Want om dingen echt te kunnen veranderen, zullen we eerst psychologisch moeten snappen waar ons gedrag vandaan komt. Het gaat over op doffen net als mijn oma, maar dan wel op een bewuste manier! Vanuit mijn concept begin ik met 2D tekeningen, die ik vervolgens vertaal in 3D. (dit proces is erg innovatief) Deze vormen zijn mijn kindjes, die zijn verwerkt in zowel print als de silhouetten en als kers op de taart is mijn gehele collectie gemaakt van afvalmateriaal en is hij upcycled.

New Fashion Narratives
Dit jaar neem ik deel aan FASHIONCLASH “New Fashion Narratives”. Wat hier zo bijzonder aan is, is dat deze editie vooral gaat om het podium geven aan het proces, wat vaak niet zichtbaar is bij een eindproduct. Wat leuk is aan mijn werk is dat ik niet op een traditionele manier ontwerp. Ik kijk naar mijn concept board, bijvoorbeeld paarden en jockeys. Daar maak ik abstracte tekeningen en vormen van.
Deze tekeningen ontwikkelen zich vervolgens als print in o.a sjaals, oversized polo’s maar ook in de uiteindelijke silhouetten. En de vormen die ik heb knip ik uit in diverse materialen en grootte en daar ga ik mee mouleren. Hier ligt mijn kracht. Dit is waar de magie ontstaat. Dan ga ik vervolgens kijken in welke “draagbaardere” kledingstukken ik die vormen kan implementeren. Mijn werk past zo goed bij Fashionclash dit jaar omdat ik het verhaal omdraai. Proces is zichtbaar in mijn eindproduct, bij mij gaat het erom dat elk object dezelfde waarde heeft. Dus ook mijn illustraties en schilderijen worden geëxposeerd, die een belangrijk onderdeel zijn van mijn proces.

Credits
Fotoshoot by Daan Kamphorst en Eva Welten
https://www.instagram.com/annalievandoornn/


